sunnuntai 26. tammikuuta 2014

(I hate) everything about you

Taisi tulla eilen jätettyä hyvästit isälle. Se tuli yllätysvisiitille ja käveli mua vastaan niin paljon kuin pystyi. Se ei aikonu aluks ees nähdä mua, mutta näki sitten kumminki. Ei melkeen pysyny pystyssä. Mä katoin sitä hetken aikaa ja sain sitten sanottua: "Et oikeen meinannu pysyä pystyssä, vai?" Se tais nauraa. Mä olin vaan keskittyny ikuistamaan sen ulkonäköä mun muistin perukoille. Laihtunu, paljon, liikaa. Jonkinaikaa sitten mustaksi värjätyt hiukset, joissa oli ehkä sentin verran harmaata juurikasvua. Vasemmassa korvassa korvakoru. Ja uus musta takki, josta näkyi, että se oli maksanu paljon.
Se halas mua ja jotenki musta tuntus, että mä olin sitä vahvempi. Ajatus puistatti mua. Entinen fitness-friikki luurankoa muistuttavana.
 "Oot sentää saanu uuden takin hankittua?" sanoin, kun isä halus halauksesta irti, koska se sattui.
 Se nauro taas ja kaivo kukkaronsa esille. Se laitto mun käteen viiskymppiä, sitten uudet viiskymppiä ja mä katoin sitä hämmästyneenä ja kiitin. Se ei lopettanu siihen vaan lisäs kaks viiskymppistä. 200 euroa, mä en ollu uskoa silmiäni. "Onhan sulla varmasti varaa tähän? Oikeesti?" Se mutisi jotain myöntyvästi ja oli lähössä takas autolle, jossa sen nainen, jonka se oli mun sijasta puolisen vuotta sitten valinnu, kun mä estin sitä.
 "Anna mun saattaa sua kädestä pitäen. Sä et selviä tonne asti muuten." Vedin tuon heiveröisen, mutta ehdottoman komean miehen, jota en enää edes väittänyt tuntevani kunnolla, käsikynkkään kanssani. Huomasin hänen harhailevan jäisimmille alueille, joilta ohjasin hänet kiireesti pois. Halusin suojella häntä enkä halunnut päästää häntä menemään. Kerroin olevani menossa Helsinkiin tanssimaan ja hän kertoi loukanneensa selkänsä heitellessään renkaita.Tartuin viimeisimmillä metreillä häntä kädestä, puristin kämmentä ja sitten päästin irti, kun olin pyytänyt häntä pitämään huolta itsestään. Näin autossa kuskin vihaisen ja kylmän katseen, joka oli osoitettu minulle ja tuolle puolitahalliselle hellyydenosoitukselle. Takapenkillä oli vaalea poikalapsi ja mietin, kuka tämä oli. Käänsin selkäni kuullessani auton starttaavan, mutta käännyin väkisinkin katsomaan ja toivoin, että olisin sanonut rakastavani häntä, vaikka viime vuodet olen luullut olevani täynnä pelkkää vihaa.

Tänään selvisi, että isä käyttää nykyään huumeita. Ja että se lapsi oli mun puoliveli, Sebastian, enkä mä tuu koskaan tuntemaan sitä. Enkä näe isääni enää ikinä.

I hate everything about you 
Why do I love you?? 
I hate everything about you 
Why do I love you? 
- Three Days Grace - I Hate Everything About You

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti